Obiectivul general vizează îmbunătățirea managementului cultural.
Obiectivele specifice sunt:
- consolidarea sustenabilă a echipei muzeului,
- valorificarea patrimoniului cultural prin clasarea și restaurarea bunurilor culturale,
- creșterea sustenabilă a numărului de vizitatori ai muzeului prin organizarea expoziției inovative și prin programul cultural – educațional dezvoltat în cadrul proiectului.
Nume proiect
„Un viitor pentru trecut – clasarea și valorificarea patrimoniului epigrafic și sculptural callatian”
Promotor de proiect
Direcția Culturală de Cultură și Sport Mangalia – Serviciul Muzeal de Arheologie
Partener de proiect
Universitatea „Ovidius” Constanța
Valoarea totală a proiectului
604.935,49 lei, echivalentul a 126.499,97 euro
Durata proiectului
24 luni
Finanțatori proiect
Proiect finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.
Finanțatorii proiectului
Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul Europei și statele baltice.
Aceste mecanisme de finanțare sunt stabilite în baza Acordului privind Spațiul Economic European, ce reunește statele membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia ca parteneri egali pe piața internă.
În total, cele trei state au contribuit cu €3,3 miliarde între 1994 și 2014 și €1,55 miliarde pentru perioada de finanțare 2014-2021.
Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro.
Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural.
Bugetul Programului este de 29 milioane de euro.
Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.ro-cultura.ro.
Partenerii proiectului
Universitatea „Ovidius” Constanța
Universitatea Ovidius este cea mai mare universitate europeană la țărmul Mării Negre. Situată în Constanța, orașul cel mai mare din Dobrogea și din întreg Sud-Estul României, universitatea se află într-o regiune în plin avânt economic, ce reprezintă o punte culturală între Occident și Orient, o poartă estică a Uniunii Europene.
Universitatea Ovidius din Constanta, prin Laboratorul de Cercetare in Realitate Virtuala si Augmentata (CeRVA) a participat la peste 10 proiecte de cercetare cu finantare nationala sau internationala:
- (FP6– INTUITION -2003-2005) in domeniul evaluarii si valorificarii potentialului realitatilor mixte (virtuale si augmentate) in directiile cresterii sigurantei in interiorul autovehiculelor prin vizualizarea multimodala a informatiilor si sporirea atentiei conducatorului auto (CarSAFE – 2018-2020);
- in asistarea virtuala in procesul de formare profesionala a medicilor stomatologi (Virdent – 2008-2010) si chirurgi (Haptimed – 2010-2013);
- in domeniul educatiei la nivelul copiilor (EVE – 2003-2005) si studentilor (Emulaction – 2008-2010)
- si, nu in ultimul rand; in directia conservarii digitale si diseminarii publice a patrimoniului cultural prin sisteme de realitate virtuala interactiva (Venus – 2006, Tomis – 2007-2010), pentru a le enumera pe cele mai relevante.
Incepand cu anul 2012, echipa CeRVA organizeaza anual Scoala de Vara de Medii Virtuale din Romania – creatiVE, eveniment centrat pe reconstructia virtuala a patrimoniului cultural din Dogrogea.
Planul de activitati al evenimentului conține (fără însă a fi limitat la):
- modelare 3D (3DS Max / Blender)
- modelare organică / bazată pe fotografii și informații de pe sit-ul arheologic,
- modelare 2D (GIMP),
- tehnici de iluminare și textură a obiectelor, animarea artefactelor, redare 3D,
- aplicarea tehnologiilor de realitate mixta in diseminarea patrimoniului cultural.
Rezultatele proiectului
Proiectul presupune
- clasarea a 201 bunuri culturale din colecția muzeului callatian,
- restaurarea a 26 de exponate din colecția numismatică,
- pregătirea unei expoziții cu bunuri culturale mobile clasate și restaurate,
- scanarea 3D a 20 de exponate muzeale,
- reconstituire 3D a unui templu antic din elemente arhitectonice și sculpturale clasate ce va constitui componenta inovativă și interactivă a activității,
- precum și dezvoltarea expertizei profesioniștilor muzeului în domeniul clasării sau restaurării bunurilor de patrimoniu.